Tuesday 12 April 2011

Perhubungan.

Manusia tidak diciptakan sempurna dan setiap individu adalah unik (mempunyai personaliti, kemahiran, kebolehan, bakat, gaya tersendiri walaupun pasangan kembar seiras – kelihatan sama namun sebenarnya berbeza). Oleh kerana keunikan penciptaan dan ketidak sempurnaan itu maka kita digalakkan untuk menjalinkan perhubungan sesama masnusi untuk saling melengkapi dan menyempurnakan penciptaan manusia oleh ALLAH S.W.T sebagai makhluk yang paling istimewa di atas muka numi ini. Allah S.W.T pernah berfirman dalam Al-Quran tentang perhubungan.

Perhubungan adalah sesuatu yang penting dalam kehidupan ini, kerana itulah Allah berfirman di dalam AL-QURAN, kitab suci sebagai panduan ummat Islam menghadapi kehidupan yang penuh dengan onak duri dan liku-liku yang tidak kita duga dan sedari mendatangi dan meninggalkan kita sehinggalan kita menempuhi kematian menuju ke alam barzakh.

Dalam kehidupan ini terdapat pelbagai jenis perhubungan; Ada hubungan yang pada mulanya dibolehkan dan jika dilakukan berlebihan diharamkan. Ada hubungan yang pada mulanya haram tetapi mendapat keredhaan Allah pada akhirnya. Adakah kita menyedari akan hakikat perhubungan yang terjalin dan dijalinkan oleh kita sesama manusia. Hubungan itu berada di dalam kategori manakah? Mengapakah kita mengatakan demikian.

Sesungguhnya hubungan yang dijalinkan terjalin berasaskan kepada beberapa faktor utama. Antaranya keselamatan, sayang, kasih, cinta, dominasi, minoriti, kerja, ekonomi dan banyak lagi faktor yang mendorong kita menjalinkan perhubungan.

Adakah anda dapat mengikuti apa yang cuba diterangkan di sini. Sekiranya anda masih berada didalam keadaan keliru bak nyanyian Ajai dan Nurul maka eloklah mendapatkan nasihat dan pendapat daripada mereka yang lebih mengetahuinya terutamanya ustaz-ustaz dan guru agama yang sememangnya arif dalah hal ini. Janganlah golongan ini dijauhi. Dekatkanlah diri anda kepada golongan ini (tetapi beringat kerana ada sesetengah golongan ini yang hanya mementingkan duniawi) untuk keselamatan di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment