Friday 25 March 2011

Warisan.

Kita pernah mendengar ungkapan peribahasa “Bapa Borek, Anak Rintik”, “Like Father Like Son”. Begitulah juga dalam dunia politik di Malaysia ini. Lihat sajalah PM kita yang ke-6, bapanya dahulu adalah Perdana Menteri Malaysia yang ke-2. Tidak hairanlah jika anaknya pula kini mengambil tempatnya sebagai seorang Perdana Menteri. Itu adalah lumrah politik Malaysia.

Untuk menjadi ADUN ataupun Ahli Parlimen, bukan cuma ketokohan calon yang diambil kira tapi pengaruh keluarga iaitu warisan daripada bapa ataupun datuk. Pengaruh keluarga adalah faktor yang amat kuat untuk memenangi pilihanraya tidak kira pilihanraya kecil ataupun pilihanraya umum. Rakyat Malaysia (Kecuali Kelantan) adalah golongan yang amat prihatin dengan budi yang telah ditaburkan oleh seseorang pemimpin masyarakat setempat. Mereka akan mengingati setiap apa yang pernah diberikan, disumbangkan oleh pemimpin sedangkan apa yang pemimpin sumbangkan adalah tanggungjawab mereka sebagai seorang pemimpin. Namun bab pepatah melayu “termakan budi tergadai body”.

Sekiranya tidak percaya. Keluarlah dari kepompong masyarakat. Cuba keluar daripada parlimen sendiri dan bertanding di parlimen lain. Namun ianya juga dipengaruhi oleh unsur-unsur lain dalam masyarakat.

No comments:

Post a Comment