Thursday 24 March 2011

Peribadi.

Siapa yang tidak kenal dengan  Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan Darul Naim yang ke-5. Seorang tokoh politik dan agama yang disegani teman dan digeruni oleh lawan. Seorang Ulama yang berjaya mempertahankan pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Kelantan selama 21 tahun.

Bagaimanakah beliau dapat mempertahankan Kelantan begitu lama? Rahsianya terletak pada peribadinya yang bersahaja dan sikapnya yang ramah. Beliau juga mengurangkan halangan untuk bertemu rakyat. Beliau tidak memerlukan pengawal peribadi untuk mengiringinya kemana-mana destinasi yang dituju olehnya. Baginya cukuplah hanya Allah yang menjaganya dan diiringi oleh Raqib dan Atid untuk mencatat segalanya.

Sebagai seorang Menteri Besar yang juga seorang pemimpin, tidak seharusnya beliau takutkan rakyat yang dipimpinnya serta patut disegani oleh lawan.

Pemerintah PAS dikelantan juga masih tiada calon yang sesuai untuk menggantikan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Mereka juga bimbangkan akan kejatuhan Pemerintahan PAS di Kelantan sekiranya calon yang dipilih untuk menggantikan Tuan Guru tidak mampu menyaingi keperibadian Tuan Guru.

Semoga maklumat ini dapat dijadikan panduan kepada para ahli politik di Malaysia ini untuk mengekalkan kerusi DUN ataupun PARLIMEN.

Enhanced by Zemanta

No comments:

Post a Comment